Jeg er stor tilhenger av å kaste så lite mat som overhode mulig. Helst skal bare skrell og skikkelig myglet mat gå i søppelet. Da må vi snakke om butikker sine vaner for å kaste brukbar mat og de som tar i bruk den skattekisten.

Etter mange år i dagligvarebransjen har jeg vært med på å kaste flerfoldige hundre kilo med godt brukende mat. Det har gjort vondt å måtte gjøre det. Mange kjeder og butikker har avtaler med ulike organisasjoner som henter varer som går ut på dato. Det hjelper litt, men de tar ikke med seg alt. Grønnsaker og frukt går rett i søppelet. Selv om det bare er en liten flekk av brunt på.

En liten gruppe mennesker har tatt i bruk disse søppeldunkene som en ressurs. Det finnes mange former for dumpster diving, men jeg fokuserer på de som jakter etter mat. Så vidt jeg vet, startet denne trenden med en anti-sult organisasjon kalt Food not Bombs. De startet å samle mat fra søppeldunkene til markeder og butikker.

Trenden har selvsagt funnet sin vei til lille Norge også. Det finnes noen som tar i bruk butikkene sitt søppel av ulike grunner. Noen har kanskje ikke råd til mat, mens andre ønsker å gjøre sitt for å få ned forbruket og få en renere samvittighet. Det finnes til og med en restaurant i flotte Bergen by som lager «dumpster» pizza!

De tar i bruk frukt med en brun flekk på som ikke lenger er perfekt nok for butikken, kornprodukter som så vidt har nådd best før datoen sin, grønnsaker som er litt skrukkete. Den maten som vi andre ikke lenger godtar fordi den ikke er perfekt. Hvorfor skal maten være perfekt? Er det så ille at skallet på bananen er litt brunt eller at poteten har fått noen små spirer? Vi lever i ett veldig priviligert land. De fleste av oss kan kjøpe oss nøyaktig hva vi vil omtrent uten å tenke oss om. Både mat og annet som vi innerst inne ikke trenger for vi har jo råd til å kaste det. Eller har vi det?

Det er trist at vi lever i ett slikt bruk og kast samfunn. Ikke alt blir brukt engang, bare kjøpt for å kastes. Man skal ikke så mange tiår tilbake i tid, før man i Norge også hadde dårlig råd og måtte tenke seg om før man kjøpte noe som helst. Klær og utstyr gikk i arv, all mat skulle brukes og man skulle være heldig om man la seg mett hver kveld. Dette er noe vi alle bør bli mer bevisst på. Jeg har tatt stor del i denne bruk og kast mentaliteten. Ingen tvil engang! Vi kjøpte både mat og ting som ble kastet lenge før det var ødelagt. Gjorde aldri ett forsøk på å reparere noe som var gått i stykker.

Dette prøver jeg å endre nå. Vil at mine barn skal vokse opp med ett bevisst forhold til dette. Mat man kjøper skal spises, går noe i stykker skal man prøve å fikse det og man skal ikke kjøpe ting man egentlig ikke har behov for. Penger vokser ikke på trær, og man vet aldri når det kan komme nedgangstider igjen. Vår rikdom og våre priviligasjoner kan forsvinne en gang.

Mange av dere tenker nok at dumpster diving bare er ekkelt og uhygienisk. Jeg forstår dere, for det gjør jeg også. Dere kommer nok ikke til å få se meg stå stupende ned i en søppeldunk for å finne mat med det første, men jeg vil sette det på spissen for dere. Få dere til å innse at det dere velger vekk i butikkene fordi det ikke er perfekt fortsatt er godt brukende mat. Mat som andre kanskje henter senere samme dag fra søppeldunken. Så tenk over det før dere skal ut å handle. Bli bevisst.

Hilsen

Husmoren 😉

 

 

