Når jeg begynte å snakke om hjemmelagde kjeks, så kan jeg ikke la vær å skrive om min absolutte favorittkjeks! Hvit sjokolade og tranebær er en uslåelig kombinasjon i mine øyne!

kjeks

Ser de ikke bare herlige ut? Klarer ikke å motstå å dele oppskriften med dere. Hihi.

Holder til ca 20 kjeks. Tidsbruk: ca 30 minutter.

  • 113 gram usaltet smør, romtemperert
  • 100 gram vanlig sukker
  • 55 gram brunt sukker
  • 1 egg
  • 1 teskje vaniljesukker eller 1 fersk vaniljestang
  • ca 100 gram hvetemel
  • 1/2 teskje bakepulver
  • 1/4 teskje salt
  • 40 gram havregryn
  • 150 gram hvit sjokolade chips
  • 100 gram ferske tranebær, hakket
  1. Sett ovnen på 180 grader ca og dekk to stekebrett med bakepapir.
  2. Pisk smør hvitt og tilsett hvitt og brunt sukker. Miks til det blir fluffy.
  3. Tilsett egg og vaniljepulver/vaniljestang. Bland godt.
  4. Sikt i mel, bakepulver, salt og tilsett havregryn. Bland til det er så vidt blandet sammen.
  5. Bland inn sjokolade og tranebær.
  6. Bruk to spiseskjeier til å ha røren på bakepapir i små klatter. Sørg for å ha god plass mellom hver klatt siden de flyter litt utover når det stekes.
  7. Sett i ovnen og stek i ca 8-10 minutter.
  8. La kjeksene avkjøle seg litt på brettet før de overføres til rist for videre avkjøling.
  9. SPIS!! Du kommer ikke til å angre!

Er en god stund siden sist jeg lagde disse kjeksene, så tror jeg må hive meg rundt og bake noen snart. Hvit sjokolade kan selvsagt byttes med lys eller mørk sjokolade.

Kos dere med bakingen.

Hilsen

Husmoren 😉

 

